فیلتر شنی و کربنی

فیلتر شنی و کربنی

فیلتر شنی( SAND FILTER)

 
موارد کاربرد:

تصفیه آب استخر ها، پیش تصفیه اسمز معکوس (R0)، تصفیه آب شهر ها، زلال سازی فاضلاب تصفیه شده ، حذف ذرات معلق و … .
توضیحات فنی:

فيلتر شني دستگاهي است كه با صاف نمودن (فيلتر اسيون) فيزيكي آب باعث حذف ذرات معلق موجود در آن نظير گل، رنگ، مواد آلي، پلانكتون، باكتري‌ها و ذرات حاصل از خوردگي مي‌شود . در اين دستگاه، آب حاوي ذرات معلق را از بستري از ذرات يك ماده كه مي‌تواند شن و يا ذغال آنترايست (فيلتر كربن اكتيو ) باشد عبور مي‌دهند. در اثر عبور آب از خلل و فرج بين ذرات شن، مواد معلق آب گير كرده و آب تقريبا عاري از مواد معلق، بدست مي‌آيد. البته جمع شدن ذرات معلق در خلل و فرج فيلتر، باعث افزايش افت فشار مي‌گردد كه اگر اين افت فشار از حد معيني تجاوز نمايد، بايد صافي را شستشو داد . كاربرد دستگاه فيلتر شني و کربنی:
الف: تصفيه آب رودخانه‌هاي با كدورت بالا پس از واحدهاي انعقاد، لخته سازي و ته نشيني جهت تهيه آب شرب، بهداشتي و صنعتي
ب: جهت تصفيه آب استخر براي جلوگيري از كدر شدن آب و زلال سازي آن
ج: تصفيه نهايي فاضلابهاي صنعتي و انساني
د: تصفيه آب برج خنك كن از مواد معلق نفوذي از هوا به آب، مانند گرد و خاك
البته در هنگامي كه بجاي شن از ماده‌اي بنام كربن اكتيو (كربو- دور) دستگاه استفاده شود، با حذف كلر، فنولها و مواد آلي مشابه، مزه نامطلوب و رنگ آب از بين خواهد رفت. در اينگونه فيلترها توصيه مي‌شود زغال موجود در دستگاه هر شش ماه يكبار شستشو و احيا گردد . براي اين منظور كافي است پس از شستشوي معكوس فيلتر، دانه‌هاي زغال را به مدت 20 الي 30 دقيقه با بخار آب كم فشار شستشو داد .
ساختمان فيلتر شني (تحت فشار ) بدنه اين فيلترها، استوانه‌اي شكل و از فولاد بر اساس استاندارد‌هاي معتبر ساخته شده است و داراي دو دريچه بازديد بوده و براي جلوگيري از خوردگي، كليه سطوح مجاور با آب داخل مخزن دستگاه از دو لايه رنگ اپوكسي و كليه سطوح بيروني دستگاه كه در مجاورت هوا قرار دارند رنگ روغني پوشش داده مي‌شود. فشار استاندارد در اين فيلترها بين 7-3 اتمسفر مي‌باشد و اگر فشار بيش از اين باشد باعث ايجاد پديده شيارسازي مي‌شود.

اين فيلترها هم بصورت عمودي و هم بصورت افقي ساخته مي‌شوند. قطر فيلترهاي عمودي استاندارد از حدود 5/0 تا 3 متر و ارتفاع آن بين 7/0 الي 5/1 متر مي‌باشد. البه فيلترهاي عمودي به خاطر آنكه در تمام راستاي ارتفاع آنها عمل تصفيه فيزيكي انجام مي‌گيرد به فيلترهاي افقي ترجيح دارند. در فيلترهاي افقي آب ورودي و آب حاصل از شستشو از طريق يك كانال فلزي طولي تقسيم و يا جمع آوري مي‌گردد اما در در فيلترهاي عمودي اين عمل توسط نازلهاي ورودي از بالاي دستگاه انجام مي‌پذيرد . اين فيلترها از يك بستر شن دانه‌بندي شده با خلوص 98% و يك صفحه مشبك با 50 تا 70 عدد پستانك در هر متر مربع جهت آبكشي و جلوگيري از خروج ذرات شن از دستگاه تشكيل شده است. اندازه ذرات شن كه بصورت دانه‌بندي شده و طبقاتي بروي صفحه مشبك قرار گرفته‌اند بر حسب اندازه ذرات معلق در آب تعيين مي‌شود.ترتيب قرارگيري اندازه اين ذرات از بالاي بستر بطرف پايين بستر به ترتيب درشت به ريز مي‌باشد . بخاطر لزوم انجام دو عمل سرويس دهي دستگاه و شستشوي معكوس در دستگاه فيلتر شني ،مدار لوله كشي اين دستگاه طوري طراحي شده است كه بصورت ساده‌اي هر دو عمل را انجام دهد . كنترل فيلتر شني به سه روش 1 – كنترل با شيرهاي دستي2- كنترل با شيرهاي چند راهه دستي 3- كنترل تمام اتوماتيك توسط شيرهاي چند راهه اتوماتيك، انجام مي‌پذيرد كه البته لوله كشي انجام شده توسط شرکت تولیدی به آب پالایش سیستم بصورت سه روش بوده و بستگی به نیاز کارفرما دارد. روش دستی به دو روش كه در زير نشان داده شده است صورت مي پذيرد .
لوله کشی مربعی لوله کشی خطی

لوله کشی خطی فیلترشنی لوله کشی مربعی فیلتر شنی
لوله کشی خطی لوله کشی مربعی 1 -شير ورودي 2- شير فاضلاب 3– شير شستشوي معكوس 4- شير خروجي آب تصفيه شده 5-مانومتر 6-منهول فوقاني 7-منهول تحتاني
دستور العمل بهره برداري از دستگاه : بعد از انجام لوله كشي هاي مربوطه نوبت به ريختن سيليس درون دستگاه ميباشد. براي اين كار از سه نوع سيليس (ريز، متوسط،درشت ) استفاده ميشود. ابتدا سيليس دانه درشت را بروي صفحه نازل ريخته و از منهول تحتاني (شماره 7) سطح آنرا كاملا صاف نموده و درب آنرا ببنديد. سپس بترتيب سيليس دانه متوسط و دانه ريز را از منهول فوقاني ( شماره 6 ) ريخته و توسط قطعه چوبي سطح آنرا صاف نماييد.در انتها درب منهول فوقاني را ببنديد .
شستشوي معكوس : شيرهاي شماره 1 و 4 بسته و شيرهاي شماره 2 و 3 باز. در اين حالت سيليس موجود در دستگاه شستشو مي شود.اينكار تا زماني ادامه مي يابد تا آب خروجي از شير شماره 2 (فاضلاب) كاملا صاف شود .
سیستم در مدار: شيرهاي شماره 1 و 4 باز و شيرهاي شماره 2 و 3 بسته . در اين حالت دستگاه آب ورودي را تصفيه مي نمايد و آب زلال از شير شماره 4 خارج ميشود . در نگهداري فيلترها نكته بسيار مهم آن است كه در مواقع تعطيلي بيش از سه هفته، صلاح اين است كه آنها را كاملاً از آب تخليه نماييم. اما اگر زمان تعطيلي كار دستگاه حدود 2 تا 3 هفته است بهتر است كه فيلترها تخليه نشوند چون براي راه‌اندازي مجدد به دقت نسبتاً زيادي نياز است تا بستر فيلتر شكل مطلوب به خود را بگيرد. در اين حالت با بستن شير خروجي فيلتر، آب را داخل فيلتر نگه مي‌داريم .
نصب فیلتر شنی:

جهت نصب دستگاه به شرح زیر عمل کنید:
1. ابتدا زیرسازی محکم و مناسبی برای دستگاه تهیه نمایید.
2. دستگاه را در مکان مذکور بطور تراز قرار دهید.
3. بعد از تعیین جای دستگاه مواد بستر( که می‌تواند سیلیس و انتراسیت باشد) را در داخل تانکر می‌ریزیم. آنگاه دریچه ورودی را محکم می‌بندیم، سپس لوله ورودی و خروجی آب را به دستگاه نصب می‌کنیم.
طریقه راه اندازی فیلتر شنی :
بعداز نصب دستگاه جهت را اندازی آن، به شرح زیر عمل کنید:
1. مابع کلر را به طریقه زیر تهیه و از طریق دریچه ورودی به داخل فیلتر(بر روی بستر) می‌ریزیم.
به ازاء هر مترمکعب از حجم تانکر 15 گرم پودر کلر 70%) را در آبی به حجم 10 حل می‌نماییم و در داخل تانکر می‌ریزیم.
2. هواگیری :جهت کار کرد بهتر فیلتر باید آن را هواگیری نمود. برای اینکار شیرهای شماره 2و3 را باز نموده و مابقی را می‌بندیم تا آب از مسیر پائین وارد مخزن شود و هوای موجود در میان بستر را به طرف بالا هدایت نماید و سبب تخلیه هوای بستر گردد.
3. سپس هواگیری رادوباره ادامه می‌دهیم تا کلر موجود در فیلتر تمیز گردد.
زمان شستشوی فیلتر شنی:

جهت معین کردن زمان شستشو، می‌توان بر حسب تجربه از اختلاف فشار سنجهای موجود بر روی ورودی و خروجی دستگاه استفاده نمود
نگهداری فیلتر شنی:
1. حداقل دمای محل نصب و نگهداری دستگاه باید بیشتر از 4 درجه سانتیگراد باشد.
2. به شستشو و احیاء بستر دستگاه توجه لازم گردد.
3. در طی حمل و نقل دستگاه احتیاط کامل و لازم صورت بگیرد.
4. به اطلاعات فنی دستگاه مثل فشار و دبی کار توجه شود.
5. بستن سریع شیر فلکه بعد از خروجی دستگاه می‌تواند باعث صدمه زدن به دستگاه گردد. لذا از این کار جلوگیری به عمل آوردید.
6. از سفت نمودن بیش از حد لوله و اتصالات دستگاه خودداری نمایید.
7. بطور مستمر شیر چندکاره را کنترل و سرویس نمایید.
8. هنگام نصب دستگاه توجه داشته باشید که محل قرار گرفتن پایه‌ها بر روی زمین محکم باشد. تا از فرو رفتن آنها در زمین و در نتیجه فشار بر روی لوله‌های ورودی و خروجی جلوگیری به عمل آید.
9. حبس هوا در بستر دستگاه سبب اتلاف ذرات بستر می‌گردد. لذا به تخلیه هوا در هنگام راه‌اندازی دستگاه توجه خاصی نمایید.
10. در صورتیکه فیلتر در ایام تابستان بیش از سه روزبدون تخلیه آب باقی بماند، لازم است قبل از ورود فیلتر به مدار، شستشوی آن مورد توجه قرار گیرد. اگر به خاطر عدم وجود آب کافی امکان شستشو نباشد، در آن صورت لازم است که فیلتر قبل از ورود به مدار ابتدا از آب خالی گردیده دوباره از آب پر گردد. و به مدت سه دقیقه یا بیشتر شستشوی فیلتر صورت بگیرد.
11. دستگاه را مکانی سرپوشیده نصب و نگهداری نمایید

Tags